Bernard fashion door de jaren heen
Bernard Fashion is de oudste winkel van Sittard. De geschiedenis van dit bedrijf gaat terug tot 1799. In dat jaar werd de Sittardse stoffenkoopman Moses Hertzdahl (1748-1827) erkent als marchant patenté. Zijn zoon Bernard (1780-1839) kreeg kort voor t einde van de Franse Tijd dezelfde erkenning. Hoe zij hun handel dreven is niet met zekerheid te duiden, maar waarschijnlijk combineerden zij ambulante handel met een huisatelier.
De zoon van Bernard, Salomon Hertzdahl (1822-1862) voerde vanaf de jaren veertig van de negentiende eeuw met zijn vrouw Sijbilla Egger (1824-1863) bovendien een winkel. Dat wil zeggen zij verkochten hun kleding en stoffen aan huis. De familie woonde in de Paardestraat en na het overlijden van Salomon en Sijbilla ging de kledingzaak over op hun oudste zoon Bernard (1847-1932).
Bernard
Fashion
In 1912 verhuisde Bernard, die de ouderlijke winkel in de Paardestraat exploiteerde, ook naar de Limbrichterstraat. Hij bouwde een ‘magazijn’ voor heren- en kinderkleding en noemde deze Bernard Hertzdahl-Horn, met de toevoeging verwijzend naar de familienaam van zijn vrouw. In dezelfde jaren opende Bernard een tweede winkel in Hoensbroek. Later volgde er zelfs een derde vestiging in Amsterdam. De Hertzdahls profiteerden van de opkomende mijnindustrie. Deze boden veel werk en trokken arbeiders en ingenieurs naar het gebied. De Zuid-Limburgse steden boden ruimte aan verschillende warenhuizen.
Het oorspronkelijke bedrijf van Hertzdahl-Horn kwam in handen van Bernards zoon Alexander. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de joodse familie gedwongen om de winkels te sluiten. Ondergedoken wisten zij aan het concentratiekamp te ontsnappen. Daarna volgde de tegenslag van de mijnsluiting. Dit bracht de samenleving in Zuid-Limburg in een geheel andere realiteit. De winkels van Wolf-Hertzdahl verdwenen, alsmede de winkel van Bernard in Hoensbroek en Amsterdam. Als reden kon worden opgevoerd dat er gebrek was aan opvolging. De sterk veranderde economische situatie moet ook een voorname rol hebben gespeeld.
Uiteindelijk bleef de winkel van Bernard Hertzdahl-Horn in Sittard overeind. In 1969 werd er naast de bestaande winkel nog een boetiek geopend met de naam ‘Mon Ami’. Een voor die tijd innovatief concept waar naast mode ook andere modegevoelige artikelen werden aangeboden. Het voortbestaan van de winkel was echter in gevaar door het ontbreken van opvolging. Alexander Hertzdahl had de dagelijkse leiding al eerder overgedragen en na zijn overlijden werd Hendrik Smeets verantwoordelijk. Smeets was in 1969 begonnen als leerling-etaleur. In 1988 werd de winkel definitief door Smeets overgenomen en voortgezet onder de naam Bernard Herenmode.
De winkel profiteerde van zijn goede en vertrouwde naam en van de groei van consumptieve bestedingen in de jaren ‘90 en ’00. In 1996 trad Severine, de dochter van Hendrik, in dienst van het bedrijf. Dit bood haar vader de kans om het bedrijf als familiebedrijf voort te zetten. Vier jaar later trad ook haar man Arjan Lamers in dienst van Bernard. Severine en Arjan namen het bedrijf in 2008 over. Hendrik Smeets bleef betrokken als bij de onderneming.
Op 19 maart 2021 zijn Severine en Arjan begonnen aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Bernard. Op de Limbrichterstraat 17 hebben zij een nieuwe winkel geopend met Dames- en Herenkleding. Hier wordt de winkel voortgezet onder de naam “Bernard Fashion”. Hun dochter helpt ook mee in de verkoop.
Missie & Visie
Missie
Bij Bernard Fashion streven we ernaar om iedere klant een uitzonderlijke winkelervaring te bieden. Onze passie voor dames en herenmode komt tot uiting in ons zorgvuldig geselecteerde assortiment en onze toegewijde service. Wij geloven dat elke klant tevreden en met een glimlach de winkel moet verlaten, omdat klanttevredenheid onze hoogste prioriteit is. Door aandacht te schenken aan de individuele behoeften van onze klanten, zorgen we ervoor dat iedereen zich speciaal en gewaardeerd voelt bij Bernard Fashion.
Visie
Onze visie is om Bernard Fashion te laten groeien als een toonaangevende naam in zowel dames- als herenmode. We streven ernaar onze naamsbekendheid te vergroten door voortdurend te investeren in de kwaliteit van ons aanbod en de service die wij onze klanten bieden. Onze groeiambities richten zich niet alleen op de uitbreiding van onze fysieke winkel, maar ook op het versterken van onze online aanwezigheid en onze betrokkenheid in de gemeenschap.
Met een klantgerichte aanpak en een focus op innovatie willen we ervoor zorgen dat Bernard Fashion de favoriete bestemming wordt voor mode. We blijven ons inzetten voor een hoge klanttevredenheid, zodat elke klant met plezier bij ons terugkomt. Door onze unieke combinatie van modeaanbod en klantgerichte service willen we dé naam worden waar mensen aan denken voor zowel dames- als herenmode.